Cén fáth oiread cruthaitheachta agus spleodair i gceist leis an damhsa comhaimseartha mar mheán ealaíne?
Ní nach ionann agus an bailé clasaiceach faoin tráth seo, bíonn ábhar nua agus cora nua á gcruthú don uile léiriúchán nua den damhsa comhaimseartha. Tarlaíonn go mbíonn réimsí stíle ag rith le compántas ach is tabula rasa an stáitse ag tosú amach ar gach saothar nua. Má thugtar ár ndúshlán, is iontach an tsaoirse a thugtar dúinn freisin. Ó thaobh na cóiréagrafaíochta de, bítear ag lorg cor gluaiseachta faoi leith a luíonn go díreach leis an aon saothar amháin faoi leith seo. Bíonn an compántas, na damhsóirí, an cumadóir agus an mheitheal dearthóireachta maidir leis na soilse, na cultacha, an seit agus an fhuaim, ag cruthú an tsaothair in éineacht, ina shraitheanna anuas ar a chéile. Tugtar an-deis cruthaitheachta agus ceapadóireachta. Ligtear scód le daoine agus cothaítear an bheartaíocht is fearr atá iontu. Tagann an damhsa comhaimseartha faoi anáil a bhfuil ar siúl i saol na linne chomh maith, bíonn tráthúlacht agus tine ar chraiceann an uile dhuine.
An mór an ní duit ionadaíocht a dhéanamh i d’ealaíontóir ar son na hÉireann ar an leibhéal idirnáisiúnta?
Is iontach an tábhacht atá le mo shaothar a chur ar taispeáint thar lear. Ar camchuairt leis an gcompántas a tharla roinnt de bhuaicphointí an tsaoil agamsa. Tugadh deiseanna breátha dúinn bualadh le healaíontóirí iontacha i dtíortha éagsúla agus seónna a chur ar siúl in ionaid faoi leith. Ón mbliain 2001 i leith, tá damhsa déanta againn sa tSín, sna Stáit Aontaithe, san Astráil, sa Fhrainc, sa Ghearmáin agus sa Ríocht Aontaithe. Taobh amuigh de chúrsaí damhsa, is méanar dúinn freisin ag spaisteoireacht i rith an lae, inár dturasóirí in áiteanna áille. Lena bhfuil d’ábhar buartha i gceist maidir le cúrsaí aeráide anois, is mór i gceist freisin bealaí nua a aimsiú chun dul i gcion ar dhaoine thar lear le mo chuid saothair. Ní fánach an rud feasta siúl isteach ar eitleán agus táthar ag obair ar bhealaí nua chun teacht i láthair agus an saothar damhsa a chur i láthair thar lear gan dochar a dhéanamh don phláinéad.
Cén fáth ar maith an áit Éire ag ealaíontóir faoi?
Tá saol na healaíne in Éirinn beo, bríomhar, ilghnéitheach agus bítear ag cur leis an éagsúlacht ann arís agus arís eile. Bíonn an t-ealaíontóir ag saothrú a choda agus is cinnte go dteastaíonn cúnamh níos flaithiúla, ach tuigim go mbainim le pobal ealaíontóirí a bhfuil saoirse againn sinn féin a chur in iúl, gan mórán cinsireachta, agus is tábhachtach an rud sin i saol an lae inniu. Is iontach an fuinneamh atá i saol na healaíne anseo agus tá gach ealaíontóir atá ar m’aithne an-tugtha dá gcuid ealaíne agus lándíograiseach ag dul ina bun. Creidim go bhfuil sin ríthábhachtach; is beag a thagann soiniciúlacht chun cinn ainneoin a mbíonn de dheacrachtaí le sárú.
Cé mar a d’éirigh leat ag obair le hÉire Ildánach ar an tionscadal If I Fall le gairid?
Fágann Éire Ildánach cuid mhór saoirse ag daoine tionscadal a thabhairt i gcrích mar is nádúrtha a tharlódh. Tagann athrú ar ghnéithe éagsúla de thionscadal de réir mar a théitear ar aghaidh leis agus is iontach an rud nuair is féidir cóiriú dá réir sin seachas a bheith sáinnithe agus ceangailte le dearcadh ar an tionscadal atá seanchaite meirgeach ach gur mar sin a bhíothas á cheapadh ar dtús. Leis an tionscadal deireanach sin, bhí nasc ceangail agus caidrimh de chineál an-nua á chíoradh agus á fhéachaint againn agus bhí gá le muinín as an bpróiseas agus misneach go dtabharfaí chun cinn le himeacht aimsire an ní a bhí de sprioc againn. Ba mhaith an crann taca Éire Ildánach ó thús go deireadh.